سرخط خبرها

تئاتر مشهد در زمستان شکفت | گزارشی از شور اجراهای نمایشی در آخرین فصل سال

  • کد خبر: ۲۰۷۷۲۰
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
تئاتر مشهد در زمستان شکفت | گزارشی از شور اجراهای نمایشی در آخرین فصل سال
تئاتر مشهد این روزها بهارترین زمستان خود را به نمایش گذاشته است، حضور آرتیست‌های نو و باتجربه کنار یکدیگر و تعداد زیاد کارهای روی صحنه حکایت از شکوفایی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، زمستان ۱۴۰۲ همان روز‌هایی است که می‌توان از آن با نام تنور داغ تئاتر مشهد، بهار در دل زمستان و تکاپوی هزاردستان‌های شهر یاد کرد، چراکه دی‌ماه با ۱۶ نمایش روی صحنه تئاتر شهر شروع شد که همه می‌گویند قرار است تا ۲۰ ام روی صحنه بمانند؛ و این عدد در پیش چشم‌هایمان پایین که نمی‌آید هیچ، بالاتر هم می‌رود. یعنی وقتی کارگردان یک اثر آخرین تعظیمش را روی صحنه به سمت مخاطب اجرا می‌کند، کارگردانی دیگر بلافاصله تدارک چیدن میزانسن سالن را می‌بیند. حالا آمار اختصاصی سایت گیشات_مرجع تهیه بلیت تئاتر مشهد_ به ما می‌گوید پاییز امسال مجموعا در مشهد ۳۵.۰۰۰ بلیت به فروش رفته و زمستان مشهد هنوز شروع نشده ۲۰.۰۰۰ بلیت را به تئاتر اختصاص داده که این نشان‌دهنده اقبال مخاطب و آرتیست‌ها همراه با یکدیگر به فعالیت است.

تئاتر مشهد در زمستان شکفت
جوان‌ترین‌ها روی صحنه 

آنچه که سالن‌های تئاتر را گرم می‌کند حضور تازه‌کار‌ها، دوشادوش حرفه‌ای‌هاست. بی‌شک جوان بودن، هم‌دوره بودن و هم‌دغدغه بودن گروه‌های تئاتر به پویایی هنر این روز‌های شهرمان افزوده است. اما جدا از پویایی گروه‌های جوان، حضور پرقدرت قدیمی‌ترها و حرفه‌ای‌ها در این فصل توانسته است بازار تئاتر را رونق دهد.

درمیان این کارگردان‌ها «احسان روحی» با «زمانی برای پاکوبی مادیان‌ها» قصه‌ای از استبداد ایتالیای دهه ۶۰ را در قالب فرم بخصوصی روی صحنه تئاتر شهر آورده است. این نخستین‌بار‌ی است که پوستر یک تئاتر در تلویزیون‌های شهری دیده می‌شود و مخاطب عمومی را به تماشا دعوت می‌کند. شاهین نورایی بازیگر این تئاتر درمورد حال و هوای این روز‌های شهر می‌گوید: بزرگ‌ترین‌ها روی صحنه تئاتر مشهد هستند و قطعا اگر هم‌زمان روی سن نبودیم همه کار‌ها را بی‌وقفه نگاه می‌کردم.

وقتی به گروه «محمد نیازی» که از دی‌ماه تئاتر «سرگذشت طبقه دوم» را روی صحنه برده نگاه می‌کنیم، در کنار اسم آرش تبریزی و مسعود عقلی یا بهادر اورعی که از تهران برای این اجرا به مشهد آمده است، نام هنرجویان جدیدی را می‌بینیم. محمد نیازی در این‌باره می‌گوید: ورودشان فرصت خوبی است برای تجربه و استفاده از تجربه‌هایی که کنارشان روی صحنه رفته‌اند.

تئاتر مشهد در زمستان شکفت
از اسطوره‌های ادبیات داستانی تا الگو‌های تربیتی

حامد معمار تهرانی با شهرزاد ۱۰۰۱ روی صحنه رفته است و با خودش لیلی و مجنون، شهرزاد، فرخ‌لقا و امیرارسلان، حسن کچل و چهل‌گیس، خاله سوسکه و آقا موشه را روی یک سن برده تا اقتباسی مدرن داشته باشد از ۱۰۰۱ شب اسطوره‌ای ادبیات فارسی. به نظر می‌رسد به هر سالنی که سر می‌زنید می‌توانید فرزندانتان را هم با خودتان ببرید و خیالتان راحت باشد که از زیاده‌روی در طنز‌ها خودداری شده است و این اتفاق خوب این روز‌های شهر است.  این را بگذارید کنار این مطلب که هر روز یک سانس موسیقی نیز اجرا می شود و حال مخاطبان را خوب می‌کند.

تئاتر مشهد در زمستان شکفت
«قیس یساقی» طراح، بازیگر و کارگردان و خلاصه همه‌کاره مثلث است که طبق آمار دریافتی از گیشات سایت مرجع خرید بلیت تئاتر مشهد در ۲۱ سانس ۱۸۴۷ نفر را به پردیس تئاتر مستقل کشانده و هرروز دوسانس اختصاصی را در سالن انوشیروان ارجمند برای خودش برداشته. مثلث روایتی است از یک همدم، یک پادشاه و خیانتی که در این میان قرارگرفته و میزانسن را مسموم کرده است.

تئاتر مشهد در زمستان شکفت
تئاترهای مشهدی میزبان مهمان‌های تهرانی

شکوه این روز‌های تئاتر مشهد با حضور سجاد افشاریان و اجرای «بک تو بلک» به اوج رسیده است. بک تو بلک خیلی روی صحنه مشهد نمی‌ماند، اما اثر این اجرای پر مخاطب در یادها خواهد ماند.

ظاهرا سجاد افشاریان از یک هفته قبل برای تماشای برخی از آثار نمایشی مشهد به شهر ما آمده و  شهرزاد ۱۰۰۱ نیز میزبان افسانه بایگان بود که هر کدام به سهم خود در گرم کردن تنور تئاتر مشهد نقشی ایفا کردند.

همچنین برخی از پایتخت‌نشین‌ها نیز که داور جشنواره تئاتر سودای عشق بودند از شکوفایی تئاتر مشهد گفتند. محمود پاک نیت در گفت‌وگویی با شهرآرانیوز، از امید و مهوش صبرکن از کیفیت اجرا گفت. از طرف دیگر فرهاد قائمیان به نبوغ تئاتری‌ها اشاره کرده و خیرالله تقیانی پور بر شناخت استعدادهای مشهدی تاکید کرد.

در این میان هستند بازیگرانی که یکی از علت‌های مشهد آمدنشان همکاری با کارگردانان شهر در اثری است که به اجرا گذاشته‌اند. به نمایندگی از این گروه می‌توان به بهادر اورعی اشاره کرد که وقتی علت مشهد آمدنش را می‌پرسم به محمد نیازی اشاره می‌کند و می‌گوید: مدت‌هاست که قرار بود با محمد همکاری کنیم و کاری به ثمر بنشانیم.

تئاتر مشهد در زمستان شکفت
سالن‌ها مملو از تماشاگر

حالا به سمت روایت صندلی‌ها می‌رویم و جوشش را از آن‌جا پی می‌گیریم؛ وقتی همه سانس‌ها را مملو از تماشاگر می‌بینیم. به‌نظر این صحبت شادی غفوریان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر نماینده خوبی برای این بخش به شمار می‌آید که در مصاحبه‌ای با شهرآرانیوز گفته است: «این روز‌ها مشهد از لحاظ کیفیت و کمیت اجرا روز‌های شلوغ و سعودی را می‌گذراند.» وقتی استقبال مخاطب را با مهر تکمیل ظرفیت روی پوستر نمایش‌ها می‌بینیم به‌نظر مهر تاییدی است بر حال خوب تئاتر مشهد، همچنان که سالن شمایل پس از سرگذشت طبقه دوم به تازگی میزبان مکبث عباس رثایی شده و پردیس تئاتر مستقل میزبان خانه. وا. ده آرش نژاد، شب گربه زیرطاقی و قهوه دیازپام مرتضی عیدی و مهدی اعظمی است.
تئاتر مشهد در زمستان شکفت
اثر خوب، مرهون یک متن خوب

اثر خوب را باید مرهون متن خوبی بدانیم که چراغ خلاقیت کارگردان را روشن می‌کند، از طرف دیگر یک متن خوب مرهون قلم نویسنده خوب است. علی حاتمی‌نژاد که ید طولایی در نویسندگی دارد به متن سرگذشت طبقه دوم کمک کرده و فواد زیدانلویی، قیس یساقی، محمد جواد مهدیان مثلث را نوشته‌اند که برگزیده‌ «بهترین اثر اقتباسی» از جشنواره پاپتلند قزاقستان شده است.

به تمام آنچه گفته شد باید اخباری که صاحبان کسوت تئاتر_که هنوز آثارشان را روی صحنه نیاورده‌اند_در صفحات شخصی‌شان از آثار جدید منتشر می‌کنند را نیز افزود. اخبار خوبی که اگر در کنار انرژی جوان‌های روی صحنه افزوده شود مستمرا شکفتن را رقم خواهد زد.

تئاتر مشهد در زمستان شکفت
این روز‌های تئاتر مشهد را باید به خاطر سپرد، تمام لحظاتش همان انرژی و پویایی است که اهالی هنر دغدغه‌اش را دارند. بیشتر شدن حمایت‌ها از سمت مخاطب و دلسوزی مسئولینی که کرسی‌های تصمیم‌گیری فرهنگ مشهد را در دست دارند می‌تواند عصر طلایی دیگری را در سده نو رقم بزند. اتفاقی که امید را به صحنه و مخاطب را به صندلی‌های تئاتر خواهد کشید چراکه در این میان نباید فراموش کنیم که هنوز بسیاری از مردم شهر از تئاتر و سایر هنر‌های شهر دور افتاده‌اند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->